Nieuwsberichten
Als een patiënt langdurig opgenomen wordt in een ziekenhuis, psychiatrisch centrum of andere zorginstelling, dan gebeurt het dat de patiënt plots zijn domicilieadres verliest: hij werd ambtshalve geschrapt door de gemeente.
- Wat kan een patiënt doen om te voorkomen dat zijn domicilieadres geschrapt wordt?
- Moet je als zorginstelling toelaten dat een patiënt zijn domicilieadres op het adres van de instelling neemt?
Als zorgverlener moet je de taalbarrière wegnemen om kwaliteitsvolle en veilige zorg te kunnen bieden. Enkel als je elkaar goed begrijpt, kun je de juiste diagnose stellen en de patiënt informeren in het kader van de wet patiëntenrechten.
Een transparant en duidelijk taalbijstandsbeleid in je ziekenhuis zorgt ervoor dat zorgverleners de juiste hulpmiddelen kunnen inzetten om de communicatie vlot te laten lopen. Dat kan gaan over een intercultureel bemiddelaar, sociaal tolk, informele tolken, anderstalige personeelsleden, vertaalapps, pictogrammen …
Samen met Zorgnet-Icuro organiseert Kom op tegen Kanker twee webinars om ziekenhuizen te ondersteunen bij het uitwerken of het verbeteren van hun taalbijstandsbeleid in hun ziekenhuis.
Van 15 februari tot 15 mei 2023 kunnen zorgverleners gratis een sociaal tolk inschakelen voor gesprekken met patiënten en naasten. Het project is bedoeld voor alle patiënten in Vlaanderen die baat kunnen hebben bij taalondersteuning. Samen maken we een toekomstige financiering van sociaal tolken in de zorg mogelijk.
Op 28 februari 2023 tussen 14u – 16u biedt Opgroeien in samenwerking met VVSG een Webinar aan over de zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.
Vanaf 1 april 2023: bewoners van een woonzorgcentrum (WZC) die een aanvraag indienen voor een zorgbudget voor ouderen met een zorgnood zullen ambtshalve toegewezen worden aan categorie 4.